Rituelen...

30 juli 2017 - Sterzing, Italië

Jaren geleden gingen we voor de eerste keer met z'n drieën al zingend door de Brennerpas... ''Met de vlam in de pijp' van Henk Wijngaard was niet de meest muzikaal verantwoorde muziekopvoeding van Krije, maar sindsdien 'zetten we het lied minimaal één keer in' op de Brennero als we naar Italië reizen.

Na de Brennerpas zouden we destijds een tussenstop maken en meteen in Italië op zoek gaan naar een hotelletje. Zo zijn we ooit voor het eerst in Vipiteno aangekomen op het terras van 'Lillie'. We waren onder het genot van een welkomstglas échte Italiaanse prosecco, het plan aan het maken over de zoektocht naar een hotel, toen ik in spiegelbeeld een tekst op de luifel zag staan. De vriendelijke eigenares Lillie bleek niet alleen een uitstekend Zuid-Tiroler terras en Konditorei te bestieren, maar ook een hotel te 'zijn': hotel Lillie dus.

Vipiteno en Lillie zijn voor ons een goede gewoonte geworden en betekenen al die jaren een warm welkom en het tijdelijke afscheid van Italië. We zijn er samen met oma geweest, met Tim en nu dus met 'Jesse di Sole'!

Op weg van de Veneto, door de Dolomieten naar Oostenrijk, hebben we het rijdend huis geparkeerd in Vipiteno voor de schnitzel en de strudel! Lillie herkende ons en wenste ons weer een behouden doorreis toe; nu is ook Jesse deelgenoot geworden van ons 'Lillie-ritueel'...

Arrivederci! Aufwiedersehen... De tweetaligheid van het dorpje is wel heel symbolisch realiseer ik me nu!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl